Oldalak

2010. április 9., péntek

Kenyérsütés házilag 3. rész - Hozzávalók

Mielőtt a fő hozzávalókról beszélnénk, leírom ide azt a kenyér receptet, amit a leggyakrabban készítek. Ez egy teljes kiőrlésű kenyér receptje, ami a legegyszerűbb alapanyagokat tartalmazza.
Kell hozzá (ebben a sorrendben kell a kenyérsütőbe pakolni):
 - 300 ml víz
 - 1 evőkanál só = a mérőkanál nagyobbik kanala
 - 6 evőkanál olivaolaj
 - 150 g fehér liszt
 - 250 g teljes kiőrlésű búzaliszt
 - 2 evőkanál cukor
 - 11 g-os porélesztő

És akkor nézzük át a hozzávalókat:


Érdemes jódozott sót használni, mert közismert, hogy hazánkban kevés jód jut az emberek szervezetébe, ami nagyon fontos, különösen a nőknek, amikor gyermeket várnak vagy szoptatnak. De egyébként is fontos a szervezet számára.

OLIVAOLAJ
Mivel az olivaolaj elég drága, ezt lehet sima olajjal is helyettesíteni, de én még nem próbáltam. Valahogy úgy vagyok vele, hogy olyan kevés kell a kenyérbe belőle, így sokáig kitart egy üveg, akkor miért is ne használhatnám ezt hozzá.

LISZT
Azt gondolná az ember lánya, hogy a teljes kiőrlésű kenyér ilyen lisztből is van teljes egészében. Tudni kell azonban, hogy a teljes kiőrlésű liszt sokkal "nehezebb", mint a fehér társa, így nem tud annyira megkelni és a kenyér sűrű, szinte ehetetlen lesz. Még ennyi fehér liszttel is sokkal sűrűbb a kenyér, mint a fehér, de ettől laktatóbb is.

A teljes kiőrlésű lisztekből itthon még nem olyan nagy a választék és sokszor nagyon drágák. De nézzünk szét jól és meglátjuk, hogy vannak olyan fajták, melyek épp csak kicsit drágábbak, mint a fehérliszt. Ne hagyjuk magunkat átverni a felíratokkal, hisz a teljes kiőrlésű liszt gyártása még egyszerűbb is, mint a fehéré, épp csak nem áll el annyi ideig. Erre viszont figyelnünk is kell, a teljes kiőrlésű lisztünket nem tárolhatjuk évekig, pár hónap alatt el kell használnunk.

Van néhány liszt, amiben előre belekeverik az élesztőt. Én ezt nem ajánlom, több okból is. Egyrészt így sokkal drágábban adják, aminek nincs értelme, hisz belekeverni én otthon ingyen tudom :) Másrészt, ha felbontom és nem használom el napokon belül, akkor az élesztő tönkremegy benne és a második sütés már nem is sikerül belőle.

ÉLESZTŐ
Nagyon sok fajta élesztő van a piacon és én sokat ki is próbáltam. Porélesztőből, ezt szögezzük le, mert nekem fontos, hogy elálljon és ne kelljen frissen venni. Szóval sokat kipróbáltam és arra a következtetésre jutottam, hogy mindegy melyiket vesszük, az is, hogy márkás vagy sajátmárkás, ugyanolyan jók. Egy a lényeg, legalább 11 g-ot tegyünk a gépbe 400 g liszthez. Sok gyártó 7 g-osat árul, de ez a teljes kiőrlésű kenyérhez nem jó, nem tudja megemelni eléggé, összeesik a belseje és túl sűrű lesz.

Átnéztük az összetevőket, gyorsan menjünk, süssünk egy jó kenyeret :)

 Ha még nincs kenyérsütőd, akkor itt olvasd el, hogy mire figyelj a vásárláskor!

És ha arra vagy kíváncsi, hogy miért is jó saját kenyeret sütni, akkor itt a válasz!

3 megjegyzés:

  1. ezt a kenyeret mennyi ideig kell dagasztani meg keleszteni és sütni?

    VálaszTörlés
  2. Az én alap kenyerem:


    320 ml langyos víz
    500 g sima liszt
    2 evőkanál olaj
    1 kiskanál cukor (1 kis mérő)
    2 kiskanál só (2 kis mérő, 10 g)
    egy negyed friss élesztő

    1 evőkanál lenmag, napraforgó mag, szezám mag, tök mag

    VálaszTörlés
  3. Ha barnára akarom, akkor meg:

    320 ml langyos víz
    300 g sima liszt
    200 g Graham liszt vagy teljes kiőrlésű búzaliszt
    2 evőkanál olaj
    1 kiskanál cukor (1 kis mérő)
    2 kiskanál só (2 kis mérő, 10 g)
    egy negyed friss élesztő (kb. 10-12,5 g)

    1 evőkanál lenmag, napraforgó mag, szezám mag, tök mag

    VálaszTörlés